Nieuwe avonturen van Dikkie Dik

08-04-2013 20:11

Nieuwe avonturen van Dikkie Dik**

Gisteren was het Jeppe die grapjes maakte, vandaag was het Wiebus. Achteraf moet ik er wel om lachen, maar Wiebus liet ons wel even schrikken... Om het verhaal iets duidelijker te kunnen maken, heb ik een prachtig mooie tekening gemaakt.

Wat zien we allemaal op de tekening? ja, ik begrijp dat ik hier en daar wat uitleg moet geven.
Wij wonen vlakbij de Vecht. Vijf minuutjes lopen en we lopen heerlijk door de uiterwaarden van de Vecht of er langs.
Vorig jaar hebben ze een nieuw natuur-gebied gemaakt in de uiterwaarden. Zomerdag lopen er koeien...

Op de tekening het nieuwe gebied... Bovenin, de brede blauwe streep, is de Vecht. Blauw staat dus voor water.

Groen is voor de koeien, graspollen, onkruid, gras, zand.... Ik heb twee plekken aangegeven, met rood en geel. Het zijn nagenoeg eilandjes en dus plekken waar wij de hondjes wel eens los laten lopen. Ze kunnen er niet makkelijk vandoor gaan...

Vandaag waren we op het "rode eilandje"... Ook Wiebus mocht los, dit hebben we vaker gedaan de laatste tijd. Het lijkt of hij zich meer van ons gaat aan trekken : Wiebus, Pas op! Wiebus, deze kant! Wiebus, let op! En zo hobbelt meneer lekker mee. Helemaal links aangekomen, in het kleine puntje, ging Wiebus weer in volle vaart (tussen aanhalingstekens, want Wiebus' sprint is wel aangepast). Wij roepen : Wiebus, Pas op! WIEBUS, PAS OP!! Maar Wiebus had zijn eigen plannen...

En ja hoor, meneer loopt zo het water in. Nou is dat niet zo erg, Wiebus houdt van zwemmen en hij kan het heel goed. Dus wij roepen : Wiebus, kom maar! Ja, dat dacht je... Wiebus had water in de oortjes gekregen.. En zo zwom hij gewoon rechtdoor (het groene streepje) en kwam vervolgens op het "Gele eilandje".

Oeps, daar stonden we dan... Hij kwam natuurlijk nooit meer terug. Dan zit er maar 1 ding op, er zelf naar toe... En dat is dan weer de lichtblauwe streep op de tekening. Je moet er helemaal omheen lopen. In de tussentijd liep Wiebus al kwispelend rond en Jeppe stond met zijn eigen personeel te wachten op de plek waar Wiebus was overgezwommen...

Toen ik aankwam bij Wiebus, was Jeppe ook al overgezwommen. Die dacht schijnbaar hetzelfde als ik : "Als Wiebus niet bij mij komt, kom ik wel bij Wiebus".

Achteraf moesten we wel lachen... Wat een muts, die Wiebus. En is hij zelf geschrokken? Welnee, niet uit het veld te slaan. Je zou bijna gaan denken dat hij het expres deed, altans, die houding neemt hij aan. We hebben er wel weer ernstig van geleerd. Vandaag is het allemaal goed afgelopen, Wiebus heeft een heerlijke wandeling gehad, inclusief zwempartij. Maar wat als Wiebus meer naar links zwemt, en in het grote open gebied terecht komt? Of zelfs helemaal door zwemt naar de Vecht? Ja, dan hebben we een vorstelijk probleem. Dus hier moeten we ons hoofd nog maar eens flink over buigen.

 

** Dikkie Dik?

Wiebus is aan de lijn. Wiebus moet ernstig afvallen. Het is altijd een beste jongen geweest, eigenlijk zijn leven lang al. Dus ook al zijn leven lang lijnen en opletten op zijn voeding. De laatste maanden is Wiebus aangekomen. Er is een periode geweest dat Wiebus slecht liep, dus minder lichaamsbeweging. Ook in huis en tuin is de beweging minder. Dus sinds een paar weekjes wederom lijnen. Wiebus zou 12 kilo mogen wegen, misschien iets meer, maar we gaan nu voor de 12. Hij krijgt eten (Barf-menu) voor een hond van tien kilo. Tussendoortjes krijgt hij nauwelijks, beloningssnoepjes zijn stukjes gedroogde long. Het wandelen gaat weer beter, dus goed bezig, lijkt me zo. Zo 1 op het oog lijkt Wiebus ook weer een beter figuur te krijgen... Gisterenavond nog maar even wegen... En wat denk je?? Bijna 4 ons aangekomen. Aangekomen! Dat gaat toch helemaal nergens over...

Dus vanaf vandaag rigoreuze maatregelen. Hij krijgt de helft van het eten wat hij kreeg, aangevult met sperziebonen, sperziebonen en sperziebonen. Heel ernstig, maar ik doe dit liever gedurende een korte periode, dan meer eten en maanden bezig zijn. Het is natuurlijk nooit goed als je hond te zwaar is, maar Wiebus wordt een dagje ouder en ik wil hem nog heeeeel lang bij me houden, gezond en gelukkig. We gaan de komende periode hard ons best doen. Jullie horen weer.... 

—————

Terug