Wat zal ik er eens van zeggen....

24-10-2013 17:42

Er is iets dat me even van het hart moet...

Het komt geregeld voor dat ik met Wiebus (en Jeppe) aan het wandelen ben en dat er honden op ons af komen. 
Zeker honden die los lopen geven vaak irritatie. Wiebus kan er van schrikken of zich bedreigd voelen. En dat kan dan resulteren in brommen of zelfs een gevecht. 

Dus vraag ik vriendelijk aan het baasjes of ze de hond bij zich willen houden. De reacties die je dan vaak krijgt....
"Mijn hond doet niks hoor".... Nee, maar die van mij wel... Waarop ik dan weer hoor... "Ach, daar leert hij/zij van..."
Ik stond eens voor het huis. We hadden gewandeld en ik moest de ton nog aan de weg zetten. Samen met Wiebus heb ik dat gedaan. Terwijl ik bij de tonnen stond, kwam er iemand aan met een hond. Een loslopende, grote, hond. Dus ik vraag of hij zijn hond even bij zich wilde houden. En wat krijg ik als reactie? "Want?". Daar zakt je de broek toch van af... Hoezo "Want?"... 

Ik hoef me toch niet te verantwoorden. Ik heb mijn hond(en) netjes aan de lijn. 

Dus voor alle hondenbezitters : Als je iemand tegenkomt met een hond, die aan de lijn zit.... Doe je hond dan aan de lijn of zorg dat je hem/haar netjes bij je houdt. Er kan een reden zijn dat mensen de hond aan de lijn hebben....

Misschien is de hond wel agressief, of juist heel bang...
Misschien is de hond herstellende van een operatie...
Of heeft hij bijvoorbeeld een hernia, waardoor onverwachtse bewegingen uit den boze zijn...
Of, zoals in het geval van Wiebus, is de hond blind, en kan de hond schrikken van een plotseling naderende hond of zich bedreigd voelen.

En zo zijn er natuurlijk meer redenen te bedenken.

Loopt je hond los? Prima, maar zorg dat een ander er geen last van heeft. 

Het is altijd al vervelend geweest, maar sinds Wiebus blind is, is het dubbel zo vervelend.

En dat brengt me dan gelijk op het volgende : Mensen, en zeker kinderen, moeten weten (leren) dat je niet zomaar op elke hond kunt afstappen om hem te aaien of te knuffelen. Ook hier kan Wiebus van schrikken, met alle gevolgen van dien.

Het is al eens gebeurd dat Wiebus een hand aanzag voor een " niet geliefd hondje". Wiebus beet van zich af. En ik kan je vertellen dat het gebit van Wiebus flink is... Gelukkig was het een "bouwvakkers-hand" en geen kinderhandje, maar het mag niet gebeuren. Dus ook hier geldt : Stap niet zo maar op een hond af, zeker als je deze niet kent! Vraag eerst aan het baasje of je de hond mag aaien. 

In Amerika en Engeland (misschien in meer landen) heb je het " Yellow Dog Project". Een hond die ruimte nodig heeft, om wat voor reden dan ook, draagt een geel lintje om mensen hierop attent te maken.

Vandaag werd ik gewezen op een dergelijk initiatief, maar dan in Nederland. Aaien Eerst Vragen . NL
Je kunt via deze site een waarschuwingssleeve kopen, die je kunt bevestigen aan de riem en/of halsband van de hond.

 

 

Geweldig. En ook makkelijk. Mensen zien het en je hoeft niet voor de duizendste keer uit te leggen dat.....

Maar als ik er dan wat langer over nadenk.... Moeten we niet met zijn allen ons gedrag aan passen? Zoals hierboven gezegd... houd je hond bij je of aan de lijn en zorg dat anderen geen last hebben van jouw hond. En ook bij het benaderen van een hond.... doe dat niet ongevraagd en leer dat ook je kinderen.... Eigenlijk een stuk makkelijker dan Wiebus helemaal vol te hangen met toeters en bellen.... 

Maar goed... zolang je nog geregeld mensen tegen het lijf loopt, die zich niet houden aan, volgens mij, heel normale omgangsvormen, zullen we Wiebus toch geregeld zijn tuigje aan doen waarop met dikke letters staat dat hij blind is. En wie weet in de toekomst een label van Aaien Eerst Vragen..

Tot de volgende keer maar weer.

Kijkje nemen op bovengenoemde sites?

Aaien Eerst Vragen

The Yellow Dog Project

 

ps. Het gaat heeeeel erg goed met Wiebus...

 

—————

Terug