Zon, Zee en Strand

27-04-2013 21:37

Wiebus vertelt.......

 

Hallo vrienden en vriendinnen.

Ik heb zo'n leuke dag gehad, afgelopen donderdag, dat ik heel graag zelf een verhaaltje vertel.
We zijn namelijk naar het strand geweest. Ik ben al vaker naar het strand geweest, maar dit was de eerste keer sinds ik blind ben. Dus best spannend. Zou ik het wel leuk vinden? Durf ik dat allemaal wel, zo ver weg en zo'n andere omgeving dan ik gewend ben? 

Nou, ik zal het allemaal vertellen.
We moesten eerst heel lang in de auto, wel twee uur. We, Jeppe en ik, hadden en heel lekker bed achter in de auto. Dat grote gat tussen de bank en de voorstoelen was weg... er lagen allemaal kussens en slaapzakken. Dat was wel fijn. Het was heel groot en ik kon niet vallen. Mijn vrouwtje had eens gelezen dat een blinde hond wagenziek kon worden in de auto, maar ik had nergens last van. Gelukkig maar, want het duurde wel heel lang hoor. 

We zijn naar Noordwijk gereden en konden de auto vlak bij het strand parkeren. Toen we eindelijk stopte en de deur open ging sprong ik zelf uit de auto. Eigenlijk schrok ik er zelf een beetje van, dat doe ik namelijk nooit meer, sinds ik blind ben... Maar ik was zo opgewonden en ik had zo'n zin om leuke dingen te doen...

Ik hoefde eigenlijk helemaal niet te wennen, ik ben gelijk begonnen met lekker lopen. Van de parkeerplaats af, over een zandheuvel naar het strand. En daar kan ik zoooo lekker lopen. Helemaal geen bomen, geen molshopen, geen takken.... 

We zijn gelijk naar de zee gelopen. Dat was wel even raar hoor. Soms was er water en soms niet. En zelfs als ik stil stond... zo stond ik op het zand en zo stond ik in het water. Zoals gezegd zijn we begonnen met lopen in Noordwijk. En we gingen richting Katwijk. 

Het was lekker weer. De zon was er nog niet, maar je kon voelen dat het zonnetje wel kwam. Dus ik durfde best in het water. Was wel koud hoor, maar zo lekker... Jeppe, mijn broertje, was er natuurlijk ook. Die ging ook steeds in het water.

Na een tijdje op het strand gelopen te hebben, zijn we weer over zo'n zandbult gegaan. Was best hoog en heel zacht zand. Ik moest heel erg klimmen, maar ik vond het zo gaaf allemaal... 

En achter die zandbult waren duinen. En daar wonen allemaal konijntjes.. Ik rook ze wel hoor. Mijn staartje ging heen en weer en ik werd gek van al die luchtjes. Wat een feest hier. 

En toen waren we in Katwijk. Ik heb zo lekker gelopen dat we er waren voor we er erg in hadden. Maar een kleine pauze had ik wel verdiend. Dus zijn we ergens naar toe gegaan, waar we iets konden drinken. Ik had er wel dorst van gekregen hoor. Ik heb even lekker liggen relaxen, want we hadden nog heel veel tijd en we gingen nog niet naar huis.

Na het drinken en uitrusten zijn we weer gaan lopen. Nu gingen we weer naar Noordwijk. Wat een feest, wat een feest. Ik had er wel zin in. Het was ondertussen best warm geworden en er waren best veel mensen, en bijna alle mensen hadden wel een hond, of meer honden. Mijn vrouwtje waarschuwt me altijd even als er een hond aan komt, anders schrik ik zo. En ik heb best leuke honden ontmoet. 

Na een tijdje lopen zijn we een tijdje op 1 plek gebleven. Jeppe wilde heel graag graven en ik had mijn nieuwe "stok" bij me en daar wilde ik wel heel graag mee spelen. ik mocht even los, heb gespeeld met mijn "stok", heb gegraven en alles goed in me opgenomen. 

 

Toen ik aan het spelen was hoorde ik een heel raar geluid. Het kwam uit het water. En ik hoorde ook allemaal vogels. Dan moet ik even stil staan om het allemaal in me op te nemen..

En dan kan het gebeuren dat ik mijn "stok" vergeet. En het valt niet mee om hem dan terug te vinden.. 

Na een tijdje zijn we weer gaan lopen. Nog een stukje over het strand en het laatste stuk weer door de duinen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik best wel moe was geworden van alles. Soms liep ik nog voorop, alleen of met Jeppe, maar het laatste stuk was ik echt heel moe en liep ik achteraan. Ik genoot nog steeds, maar mijn voetjes waren zoooo moe.

Toen we terug waren in Noordwijk zijn we eerst naar de auto gegaan. Jeppe en ik kregen lekker weer water en we hebben even een kwartiertje uitgerust. Daarna hebben we lekker gegeten, we hadden alles mee genomen, onze eigen voerbakjes, ons eigen eten...

Toen Jeppe en ik klaar waren zijn we weer naar een strand-tent gegaan. Nu mocht ons personeel ook iets drinken en eten. Jeppe en ik kregen een matje en een kleedje en konden lekker slapen. Ook in de auto, op de terugweg naar huis, hebben we lekker geslapen. Wat was dit een gave dag. Dit wil ik wel vaker...

—————

Terug